DORDRECHT – De grootste bulkmachine van Nederland komt eind november in Dordrecht te staan. Dat is een automaat waar je in één keer maximaal 200 statiegeldblikjes- of flesjes kunt inleveren. Afvalverwerker HVC wil het inwoners makkelijker maken om grote hoeveelheden statiegeldproducten in één keer in te leveren.
In de supermarkt levert de huidige manier van inzamelen regelmatig irritaties op. Plakkerige blikjes, vastgelopen machines en lange rijen voor de automaat. ‘Zeker als je mensen voor je ziet die vuilniszakken vol gaan inleveren’, merkt Dordtenaar Vincent Laban.
Het commissielid van de lokale ChristenUnie-SGP trok daarom aan de bel bij het gemeentebestuur. Hij ziet het bulkapparaat, dat vorige maand al in gemeentes als Amsterdam en Beverwijk werd geplaatst, als ideale oplossing. Omdat HVC die mening deelt, is het bedrijf in gesprek gegaan met Verpact, dat verantwoordelijk is voor statiegeldautomaten, dus óók bulkmachines.
Inmiddels is duidelijk dat zo’n apparaat bij het afvalbrengstation in Dordrecht komt te staan. Waarschijnlijk is dat óf eind november óf begin december. De bulkmachine in Dordrecht wordt meteen de grootste van het land. Volgens een woordvoerder van Verpact kan bij de machine in Dordt een volledige containerzak in één keer worden leeggekiept en verwerkt.
Ook in de binnenstad?
‘Dat zou natuurlijk hartstikke fijn zijn, dan kunnen de mensen die voldoende mobiel zijn naar HVC om daar hun statiegeld in te leveren’, reageert Laban, die echter liever een bulkapparaat in de binnenstad ziet verschijnen.
Dat zou volgens hem handiger zijn voor inzamelaars die, om wat geld te verdienen, soms volle tassen met flesjes en blikjes naar de supermarkt sjouwen. Vaak ook nog op een krakkemikkige fiets. ‘Het wordt lastig voor hen om naar HVC te rijden en hun statiegeld daar in te leveren. In de stad kunnen ook die mensen daar terecht en juist niet bij elke supermarkt’.
Duurzaamheidswethouder Tanja de Jonge laat echter weten dat de gemeente eerst wil kijken hoe populair de bulkautomaat bij het afvalbrengstation wordt. ‘We merken dat daar toch veel mensen komen met flesjes en gaan eerst eens kijken of het daar gaat werken’. Mocht er meer behoefte zijn, wil de gemeente op zoek naar een andere plek in de stad.
Machine zes keer groter
Zo’n apparaat in de binnenstad neerzetten is volgens Verpact-woordvoerder Koen van Tankeren alleen geen makkelijke klus. ‘Je krijgt ook verkeer naar dat punt toe, niet alleen van mensen met fietsen. Ook is de machine zes keer groter dan een gewone statiegeldautomaat, er moet dus ook een (kleine) vrachtwagen komen om de flesjes en blikjes af te voeren. Per keer moet je meerdere bigbags ophalen. Dat is niet idioot veel, maar wel iets waar je rekening mee moet houden’.
Dit artikel is geschreven door Corrado Francke voor Streekomroep56.