DORDRECHT – Een paar buitjes? Het maakte weinig mensen wat uit. Met paraplu of poncho kwamen duizenden stoomliefhebbers naar Dordrecht, waar de twintigste editie van Dordt in Stoom in volle gang is.
Échte diehards gingen voor het ‘stoomrondje’: een rondgang langs alle activiteiten met oude vervoersmiddelen. Hoogtepunt was voor velen de stoomtrein, die tussen het NS-station en de Baanhoekweg reed.
Vader Paul en zoon zijn er speciaal voor uit Breda gekomen en zitten in de voorste coupé, net achter de reusachtige locomotief. ‘Voor mij is het ouderwets genieten. Ik ben een treinliefhebber en heb al heel lang niet in een stoomtrein gezeten. Mijn zoon is ook al besmet met het virus’, lacht Paul.
Met een flinke vaart rijdt de trein door de wijk Stadspolders en even later is het centraal station al bereikt. ‘Ik ben een liefhebber van stoomlocomotieven, al heel mijn leven’, glundert Dennis, die de trein even later uitzwaait. ‘Je ziet iets uit de techniek van vroeger dat nog steeds actueel is’.
De anderhalve kilometer van het station naar de historische haven wordt overbrugd met een pendelbus. ‘Uit 1979, die ooit is begonnen op de stadsdienst in Amersfoort’, weet de bestuurder, die zaterdag én zondag passagiers heen en terug rijdt.
Aan de andere kant van de Groothoofdspoort, waar een vrouw met tientallen ballonnen in haar hand schuilt voor de regen, begint het walhalla voor scheepsfanaten. Naast een boot van Rijkswaterstaat valt ook de Furie op. Het schip diende tot ver in de jaren zeventig als sleepboot voor de papierindustrie in Zweden.
‘We doen voor de twintigste keer mee aan Dordt in Stoom’, zegt Frans Verbrugge vanuit de stuurhut. De Furie is in 1978 gekocht door de Stichting Hollands Glorie in Maassluis en voer vrijdag na een lange voorbereiding richting Dordrecht. ‘We zijn ruim anderhalve week bezig en dat heeft te maken met het stoomketelproces’.
In de historische Wolwevershaven en Kuipershaven zijn er overal stoommachines te zien. Een rood voertuig, een brandweerwagen op stoom uit Leiden, valt op. In een groen regenpak is Wouter al de hele dag in de weer. ‘Dat je met stoom zoiets kan gebruiken en hoe je het met z’n allen kan onderhouden, dat maakt het mooi’, legt hij uit.
Even verderop staat een groot, groen gevaarte. Het lijkt op een locomotief, maar is een voorloper van de vrachtwagen. ‘Gebouwd in 1903 als speciale bestelling voor een goudmijn in Rhodesië, het vroegere Zimbabwe’, weet Gijs Koolen, gehuld in bijpassende outfit.
‘De setting is hier geweldig mooi, kijk eens wat voor geweldig historisch centrum het is’, zegt hij trots. ‘Hoe men vroeger leefde en waar wij tegenwoordig veel te danken hebben, is ergens ooit ontstaan’, verwijst hij naar de stoommachine. ‘Het is een stukje in leven houden’.
Ondertussen slenteren duizenden bezoekers door de binnenstad. Mensen kijken hun ogen uit bij de stoommachines, schepen en meer. Al zijn de kraampjes met poffertjes, loempia’s en hamburgers ook erg in trek.
Wie een complete ronde wil maken, pakt de boot naar de Kerkeplaat. Daar staat een enorme loods van de gemeente, die omgetoverd is tot modelbouwshow. Er staat van alles in de hal: van een Franse brug in miniatuur tot treintjes voor kinderen.
‘We zien alleen maar blije gezichten, er is van alles te zien en te doen’, vertelt vrijwilliger Wim van der Hoeven.
Met de tweede pendelbus van de dag, die tussen de Kerkeplaat en de Baanhoekweg rijdt, is de ronde compleet. Ondanks de regen, die tot halverwege de middag duurde, werd het evenement zaterdag massaal bezocht.
Bekijk hieronder een reportage van Dordt in Stoom 2024:
Dit artikel is geschreven door Corrado Francke voor RTV Dordrecht.