SLIEDRECHT – Een primeur voor de Sliedrechtse baggeraar Van den Herik. Het schip Prins 6 is het eerste volledig emissieloze draadkraanschip in Nederland. Een waterstofstation aan wal laadt de accu’s aan boord en maakt uitstootvrij varen en baggeren mogelijk.
Het schip is onderdeel van de Koploperaanpak van Rijkswaterstaat. Die wil als opdrachtgever verduurzaming in de sector versnellen en heeft daarom in de Prins 6 (wegens zero emissie nu Prins ZEs genoemd) geïnvesteerd. Het vaartuig is daarom een paar maanden aan wal gebleven voor een groene upgrade. Dat heeft 3,5 miljoen euro gekost.
Groene stroom vanaf de wal
Hoe gaat het precies in zijn werk? Aan wal staat een soort oplaadpunt, waar waterstof via een chemisch proces wordt omgezet in energie. Het schip kan die energie, stroom van zo’n duizend Volt, naar accu’s aan boord ’tanken’. Alles aansluiten duurt zo’n vijf minuten, de accu’s opladen neemt ongeveer tien uur in beslag.
Dat gebeurt allemaal zonder uitstoot, al is er wel een ‘maar’: Want als de accu’s leeg zijn en het werk verder moet, komen er alsnog dieselgeneratoren aan te pas. Dat gebeurt ook als het waterstofstation niet overal mee naartoe kan. ‘Maar wil een opdrachtgever nul emissie, is dat natuurlijk geen weg’, zegt schipper Cor Gravendeel.
Waterstofcontainers mogen van de wet namelijk niet op schepen staan. Er zijn nog meer hordes: er zijn twee trucks nodig voor het verplaatsen van de laadplek, een gemeente moet goedkeuring voor het plaatsen geven en er moeten hekken en aanrijblokken omheen.
Omdat Rijkswaterstaat wilde dat er in de IJssel emissievrij gebaggerd zou worden, investeerde zij in het Sliedrechtse schip. Meer weten over de Prins ZEs? Bekijk een reportage via YouTube:
Dit artikel is geschreven door Corrado Francke en Emmely Kokshoorn.
