REGIO – Een onheilspellende boodschap van de Rotterdamse en Haagse burgemeesters Aboutaleb en Van Zanen: De Van Brienenoordbrug zou op instorten staan als deze niet onmiddellijk wordt gerenoveerd.
Dat schreven de burgemeesters in een brandbrief aan de Tweede Kamer. Dat er grondig onderhoud nodig is aan de brug, is al bekend. Maar dat de brug zou kunnen instorten, spreekt Rijkswaterstaat juist tegen.
De Rotterdamse en Haagse burgemeesters Aboutaleb en Van Zanen waarschuwen voor een gigantische verkeerschaos als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Ze vrezen een file van Leiden tot Breda.
In de brief schrijven de burgemeesters ook dat de Van Brienenoordbrug ‘symbool’ staat voor ‘de gebrekkige staat van onze infrastructuur’. De brug is al meer dan een halve eeuw oud en met 230 duizend voertuigen per dag de drukste brug van Nederland.
Instortingsgevaar ‘niet aan de orde’
Dat de Van Brienenoordbrug aan onderhoud toe is, onderschrijft Rijkswaterstaat. Dat er sprake zou zijn van mogelijk instortingsgevaar, is volgens hen niet waar. ‘De brug wordt frequent gemonitord en als het nodig is dan vindt er extra onderhoud plaats.
In het uiterste geval kunnen verkeersmaatregelen nodig zijn zoals het afsluiten van rijstroken. Dat is op dit moment niet aan de orde’.
Sprake van groot onderhoud is er op dit moment niet. De renovatiewerkzaamheden van de brug werden eind januari met vier jaar uitgesteld. De oorspronkelijke vernieuwingsplannen zouden te veel risico’s hebben en te duur zijn.
Een desastreus besluit, zo vinden de twee burgemeesters. ‘De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordbrug afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen’, schrijven zij in de brief.
Verkeershinder onvermijdelijk
Door de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd, vrezen de burgemeesters van beide gemeenten dat de 2,5 miljoen inwoners van Rotterdam en Den Haag niet goed naar hun werk kunnen. ‘Nederland loopt vast’, schrijven zij in de brief.
Rijkswaterstaat zegt te werken aan een plan om het onderhoud aan de brug vlot te laten verlopen. ‘We beseffen de urgentie van de vernieuwing en bereiden zorgvuldig een nieuwe aanbesteding voor’.
De manier waarop onderhoud wordt uitgevoerd, kan soms alleen weinig invloed hebben op hoeveel verkeershinder er is, zegt Rijkswaterstaat. ‘We staan voor de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis.
Dit kan veel verkeershinder en extra reistijd geven, ondanks hinderaanpak’. Dat komt mede doordat er steeds meer en zwaarder verkeer op de weg is.
Logistieke puzzel
Dat is niet het enige probleem dat de burgemeesters voorzien: ook dreigen er grote vertragingen voor het containervervoer uit de Rotterdamse haven naar de rest van Europa. ‘Dit alles heeft effect op het verdienvermogen en het vestigings- en investeringsklimaat van niet alleen de metropoolregio, maar van heel Nederland’.
Rijkswaterstaat sluit zich daarbij aan: ‘Al met al is het veel werk om onze infrastructuur in goede conditie te houden én klaar te maken voor de toekomst’. Hoe dat onderhoud precies invulling krijgt, is nog maar de vraag. Om alles in goede banen te leiden, is er volgens Rijkswaterstaat in ieder geval ‘veel geld’ nodig.
Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond.