REGIO – De negen maanden lange afsluiting van de Papendrechtsebrug, die vanaf de zomer van 2026 op de planning staat, roept ook bij Dordtse politici vragen op. Wat zijn de gevolgen en zijn de alternatieven wel voldoende? ‘We hebben eerder bij de afsluiting van de N3 gezien dat de hele stad dichtslibde, dat baart wel zorgen’.
De afsluiting is nodig vanwege een grote en broodnodige renovatie. Het beweegbare deel van de brug is aan vervanging toe. Ook worden de bijbehorende systemen voor de bediening, besturing en bewaking van de brug vervangen.
Omreizen en pont
De gevolgen zijn groot, want automobilisten tussen Dordrecht en Papendrecht moeten die maanden omreizen via de A16 en de A15. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet.
Voor de partijen Gewoon Dordt, CDA, Denk en GroenLinks was het nieuws reden om politieke vragen te stellen aan verkeerswethouder Rik van der Linden. De vragenstellers hamerden dinsdag in het vragenhalfuur op goede communicatie en vroegen naar de mening van het stadsbestuur over de afsluiting.
‘Niet iedereen kan thuiswerken’
‘Dit geeft een hoop problemen voor Dordtenaren die bijvoorbeeld in Sliedrecht, Hardinxveld of nog verder werken’, stipt Gewoon Dordt-fractievoorzitter Irene Koene aan. ‘Andersom zijn er veel bedrijven in Dordrecht met werknemers die afhankelijk zijn van deze verbinding om in Dordrecht te komen. De oplossing waarover in de media gesproken werd, is niet voor iedere beroepsgroep haalbare kaart. Niet iedereen kan thuiswerken of op andere tijden werken’.
Het stadsbestuur kon echter nog niet zeggen of zij de alternatieven voldoende vindt. ‘Dat kan ik nog niet helemaal overzien, want het pakket wordt nog ontwikkeld’, aldus Van der Linden.
Eén of meerdere pontjes?
Zo is het bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoeveel korting reizigers krijgen in bussen, treinen en de Waterbus. Ook staat nog niet vast of er parallel aan de Papendrechtsebrug één of meerdere pontjes komen en of er bij de Baanhoekbrug een pont wordt ingezet.

Baanhoekbrug
De verkeerswethouder kreeg ook van Koene de vraag of er toch ‘een constructie te bedenken valt’ voor de Baanhoekbrug. Die verbinding tussen Dordt en Sliedrecht wordt tijdens de afsluiting van de Papendrechtsebrug gebruikt door de hulpdiensten en afgesloten voor fiets- en wandelverkeer.
Dat laatste is tegen het zere been van bijvoorbeeld wielerclub De Mol en de Fietsersbond Drechtsteden, die een petitie zijn gestart om de brug ook voor fietsers en voetgangers beschikbaar te houden.
Van der Linden betwijfelt echter of die wens in vervulling gaat. ‘Zoals we er nu naar kijken op basis van informatie van Rijkswaterstaat is het écht van belang om die brug permanent beschikbaar te hebben voor politie, brandweer, ambulances, kraamzorg en ander nood- en hulpverkeer’.
Veiligheid voor alles
‘Je wilt natuurlijk geen risico lopen op moment dat er tegenwind, regen en mist is en iemand fietst nog per ongeluk over die brug heen en er komt met een noodgang een ambulance aan. In dat geval geldt: veiligheid voor alles’.
Dit artikel is geschreven door Corrado Francke.