REGIO – Vervoerder Qbuzz stopt met het gebruik van social mediaplatform X. Ze verruilen de app vanaf donderdag voor chatdienst Whatsapp. Het is naar eigen zeggen het eerste vervoerdersbedrijf in Nederland dat gebruik gaat maken van een Whatsapp-kanaal.
‘We kiezen voor de overstap naar Whatsapp omdat we zo meer en doelgerichter onze reizigers kunnen bereiken’, aldus Rich Singh, Senior Manager Marketing & Reizen bij Qbuzz. Hiermee doelt hij op de manier waarop Whatsapp gebruikt wordt. ‘Berichten komen direct binnen op de telefoon van de reiziger, waardoor de kans groter is dat het bericht wordt gelezen’.
Het bedrijf geeft verder aan dat X ‘onlangs een aantal wijzigingen heeft doorgevoerd waardoor het niet meer voor alle reizigers toegankelijk is’. Welke wijzigingen dat zijn, is niet duidelijk.
Hoe werkt het? Door lid te worden van het kanaal van de vervoerder via Whatsapp, krijg je toegang tot de reisinformatie en wijzigingen in dienstregeling.
Whatsapp-kanalen
Vorig jaar werden de ‘kanalen’ in Whatsapp geïntroduceerd. Mensen kunnen zich hier gratis op abonneren. Vervolgens krijgen zij informatie van bedrijven of mensen. In zo’n kanaal kan je als abonnee niet reageren, alleen beheerders kunnen berichten plaatsen.
Dit artikel is geschreven door Joram Niese voor Streekomroep56.