REGIO – Inwoners uit o.a. Sliedrecht kunnen vanaf nu met vragen over hun belastingen, toeslagen en invordering terecht bij het nieuwe steunpunt van de Belastingdienst. Dit is gevestigd bij de Sociale Dienst Drechtsteden (Spuiboulevard 298 in Dordrecht). Hiermee vergroot de Belastingdienst de bereikbaarheid voor inwoners. Hulp is voor inwoners altijd dichtbij.
Wilt u gratis hulp bij belastingzaken of toeslagen? Maak dan een afspraak bij het steunpunt bij de Sociale Dienst Drechtsteden (woensdag van 09:00-16:00 uur). Dit kan online op belastingdienst.nl/contact of via de BelastingTelefoon (0800-0543).
Baliemedewerkers van de Belastingdienst helpen inwoners op het Werkplein graag met hun belastingzaken. ‘De Sociale Dienst is een toegankelijke omgeving voor mensen. Op het werkplein drinken zij eerst een kop koffie, voordat zij hulp krijgen bij het aanvragen van een uitkering of een Wmo-voorziening. Onze dienstverlening sluit daar goed op aan, hulp bij belastingzaken is voor inwoners daarmee dichtbij’, vertelt baliemedewerker Peter Bode.
In zijn werk staat Peter Bode bekend om zijn rust en vriendelijkheid. Dat merken inwoners die vragen hebben over hun belastingaangifte, het aanvragen van toeslagen of over een levensgebeurtenis die invloed heeft op hun belastingzaken. ‘We nemen in een gesprek alle tijd voor mensen en zetten alle fiscale gevolgen rustig op een rijtje’, legt Peter Bode uit.
Collega Ramazan Gököz, sinds 1,5 jaar baliemedewerker, leerde als reisagent klantgericht werken. ‘Ontzorgen, meedenken en begrip tonen: het is ervaring die ik nu dagelijks toepas. Als baliemedewerker kun je écht in gesprek gaan met mensen over hun belastingzaken en toeslagen. In begrijpelijke taal leg ik dan de voordelen van hun loonheffingskorting uit of wat hun nieuwe huurtoeslag wordt wanneer zij weer volledig gaan werken.’
Beide dienstverleners zijn blij met de opening van dit nieuwe steunpunt. ‘We kunnen inwoners in de regio gezamenlijk nóg beter helpen. Zij vinden brede financiële ondersteuning onder één dak. Voor ons is het ideaal dat we op het Werkplein over de Belastingdienst-grenzen heen kunnen kijken’, vertelt Peter Bode. ‘Wat een voordeel om op de werkvloer met collega’s van zeven gemeenten mensen direct naar het juiste loket te kunnen begeleiden. Daardoor help je een burger soms integraal’, vult Ramazan Gököz aan. ‘En moeten we nog iets uitzoeken? Dan maken we vaak binnen een week een vervolgafspraak. Ook geef ik een inwoner weleens een handgeschreven briefje mee naar huis. Daarop schrijf ik de aanpassingen die ik heb doorgevoerd. Of ik schrijf erop of zij bij de vervolgafspraak hun meest recente loonstrookje willen meenemen’, zo geeft Peter Bode inzicht in zijn werk.
Mensen kunnen nu ook vanuit hun eigen woonkamer of werkplek per video inbellen met de Belastingdienst. ‘Niet iedereen is in de gelegenheid om ons steunpunt te bezoeken. Daarom bieden we ook het gemak aan inwoners om hulp bij belastingzaken vanuit hun eigen woonkamer te krijgen. Tijdens een videogesprek kun je, via oogcontact, gezichten lezen. Dan zie je of iemand jouw uitleg begrijpt of nog extra toelichting nodig heeft. We staan dus écht klaar voor burgers. Dat doen we vanaf vandaag vanuit het Werkplein bij de Sociale Dienst. Inwoners kunnen zélf kiezen hoe zij het contact met ons wensen. Zo werken we iedere dag het liefst’, besluit Ramazan Gököz het verhaal hoe de Belastingdienst de persoonlijke dienstverlening voor inwoners versterkt.