DORDRECHT – De nieuwe locatie van de voedselbank in Dordrecht is dit weekend feestelijk geopend. Naast de verhuizing naar een groter pand werd ook een nieuw winkelconcept gepresenteerd, waarmee de organisatie inspeelt op de veranderende behoefte van bezoekers.
Het nieuwe winkelconcept biedt bezoekers de mogelijkheid om zelf hun producten te kiezen, wat volgens de organisatie een belangrijke stap is in de modernisering van de voedselbank.
In de nieuwe opzet krijgen bezoekers bij binnenkomst een gekleurde kaart die bepaalt hoeveel producten ze mogen kiezen, afhankelijk van hoeveel personen er gebruik maken van het opgehaalde voedsel. Na het inladen van hun boodschappen kunnen bezoekers nog blijven hangen voor een kop koffie en een praatje of meteen huiswaarts keren.
Keuzevrijheid
Frans-Bauke van der Meer, teamleider van de winkel, legt uit dat het nieuwe systeem vooral ten goede komt aan de klant: ‘Het belangrijkste voordeel van dit winkelconcept is dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze meenemen. Dit geeft ze niet alleen meer vrijheid, maar het voorkomt ook dat we voedsel moeten weggooien dat mensen niet nodig hebben. Het is veel klantvriendelijker en we zien dat mensen deze manier van werken echt waarderen’.
Het is een stap die de Voedselbank Dordrecht dichter bij een efficiënter en duurzamer model brengt. ‘Het is veel persoonlijker dan voorheen. We hebben zo ook nog de ruimte om de mensen wat langer te spreken. Het verbetert zowel hun ervaring als de voedselverspilling te verminderen. Dat was voor ons een belangrijke reden om dit concept te omarmen’, voegt van der Meer toe.
Gezonde voeding
Ook vice-voorzitter Rinette Reynvaan benadrukt het belang van een gezond aanbod. ‘We willen niet alleen de basisbehoeften van onze klanten vervullen, maar ook gezonde producten aanbieden die ze anders misschien niet zouden kunnen krijgen. Door zelf de producten uit te kiezen, kunnen klanten betere keuzes maken die passen bij hun levensstijl en dieetwensen. Het is een win-winsituatie voor zowel de cliënten als de Voedselbank zelf’.
Het assortiment in de winkel is gevarieerd: van verse groenten en fruit tot houdbare producten zoals pasta en rijst. ‘We proberen altijd een goede balans te vinden tussen vers en lang houdbaar. Maar we merken ook dat het voor klanten fijn is om de keuze te hebben om bijvoorbeeld meer fruit of groente mee te nemen, iets dat ze vroeger misschien niet of minder kregen. De mensen die hierheen komen gaan eigenlijk altijd met een ‘big smile’ weer weg’, aldus Reynvaan.
Vrijwilligers en inzamelacties essentieel
Met het nieuwe winkelconcept is de rol van vrijwilligers belangrijker dan ooit. De Voedselbank Dordrecht kan rekenen op een enthousiaste groep van tientallen vrijwilligers die helpt bij het inrichten en runnen van de winkel.. ‘We hebben veel nieuwe mensen die zich aanmelden en dat is fantastisch. Dit stelt ons in staat om het nieuwe systeem goed toe te passen en verder te groeien in wat we gaan der weg leren over het systeem,’ zegt van der Meer.
Daarnaast worden er regelmatig inzamelacties georganiseerd om de voorraad op peil te houden, met name voor lang houdbare producten. ‘Zonder de inzet van de gemeenschap zouden we dit niet kunnen doen. De steun van lokale bedrijven en inwoners is essentieel voor het succes van dit nieuwe winkelconcept’, aldus Reynvaan.
Bekijk hier de reportage over het nieuwe systeem van de Voedselbank Dordrecht:
Dit artikel is geschreven door Tristan Kans.