SLIEDRECHT – Het nieuws dat de provincie Zuid-Holland een einde wil maken aan twee Waterbusverbindingen in onze regio valt rauw op het dak van gebruikers en omwonenden. De lijnen worden te weinig gebruikt en zijn zo kostbaar dat de provincie zich genoodzaakt ziet ze op te schorten. ‘Alleen een vertienvoudiging van het aantal passagiers kan de verbindingen nog redden’.
Bewoners van Sliedrecht balen van het voornemen. Dimmy is net haar hond aan het uitlaten in het baggerdorp als ze hoort van de plannen. Zij maakt tweewekelijks gebruik van Waterbuslijn 21 richting Dordrecht en noemt het ‘een hele erge beperking voor heel veel mensen’.
Ook Evert Plugge denkt dat de beslissing niet goed zal vallen. Zelf maakt hij weinig gebruik van de dienst, ’tenzij mijn vrouw naar Dordrecht wil’. De keren dat hij echter bij de opstapkade bij Middeldiep komt staat het volgens hem ’toch altijd aardig vol’. De cijfers van de provincie vertellen echter een ander verhaal.
LEES OOK: Deze twee lijnen van de Waterbus verdwijnen, maar Kinderdijk blijft bereikbaar
‘Er zijn gemiddeld tussen de acht en elf passagiers per Waterbus op de desbetreffende lijnen. Buiten de spits zijn het er nog minder’, weet Frederik Zevenbergen, gedeputeerde voor de provincie Zuid-Holland en belast met de portefeuille OV. ‘De lijnen 21 en 23 zijn gezamenlijk goed voor minder dan tien procent van het totale Waterbus-vervoer in deze regio’.
Naast het lage gebruik van de lijnen is de Waterbus ook nog eens veel duurder om te laten varen. ‘Voor de hoeveelheid geld die het kost om één persoon met de Waterbus te vervoeren kunnen we twaalf mensen met de bus of trein vervoeren’, aldus Zevenbergen.
Miljoenensteun
Door de hoge kosten heeft de provincie ook al meermaals moeten bijspringen om Aqualiner, de organisatie achter de Waterbus, boven water te houden. Dit jaar kreeg Aqualiner al ruim 8,5 miljoen euro subsidie om de verbindingen overeind te houden en de provincie deed daar onlangs ruim drie miljoen bij. Vorig jaar gaf de provincie ook al 2,4 miljoen extra.

Volgens de provincie zijn er voldoende alternatieven voor reizigers die vanuit Sliedrecht naar Dordrecht willen. Zevenbergen: ‘Er gaat een bus en ook de MerwedeLingelijn is een heel geschikt alternatief voor die elf mensen die de Waterbus per keer gebruiken’.
Twee jonge Sliedrechters die onze verslaggever ter plekke spreekt denken er net zo over. ‘Het is wel jammer, maar ja, we hebben toch de trein’, laat Lieve weten. Ook Jeroen, die net een wandeling door winkelstraat Kerkbuurt maakt noemt het ‘zonde’, maar ziet in de treinverbinding ‘een goed alternatief’.
Zo lijkt er een eind te komen aan twee van de vier iconische Waterbusverbindingen in onze streek. ‘Tenzij het reizigersaantal binnen korte tijd vertienvoudigt, dan hoor je mij niet meer klagen’, besluit gedeputeerde Frederik Zevenbergen. De twee overgebleven lijnen zullen in ieder geval tot het eind van het contract met de provincie blijven bestaan, verder in de toekomst wil de provincie echter nog geen garanties geven.
Bekijk hieronder ook een videoreportage over de Waterbus:
Dit artikel is geschreven door Trevyn van Houwelingen.