DORDRECHT – ‘Zorg voor voldoende boodschappen’, ‘plan geen belangrijke afspraken’ en ‘probeer een oplossing te vinden voor het uitlaten van de honden’. Die tips zijn op A4’tjes te lezen in een Dordtse flat. Zijn de Russen dan toch echt in aantocht? Nee, maak je geen zorgen: de adviezen staan er voor een heel andere reden.
Bewoners van een wooncomplex in de Leeuwstraat, gelegen in de wijk Sterrenburg, kunnen komende week namelijk vijf dagen geen gebruik maken van de enige lift in het gebouw. De lift is namelijk toe aan een flinke renovatie. Zo moeten er onderdelen vervangen worden en is de spreekluisterverbinding gekoppeld aan het 2G-netwerk, maar dat moet worden omgezet naar 4G. Daarom zijn flatbewoners tussen maandag en vrijdag aangewezen op de trappen van het zeven verdiepingen tellende complex.
‘Ja, maar ik wist het niet’
Zijn de tips dan niet een tikkeltje overdreven? ‘Als je de mensen niet goed waarschuwt denken ze: ‘Het komt wel’. Dadelijk is het in één keer 31 maart en dan is het: ‘Ja, maar ik wist het niet’. Daarom maar op deze manier’, lacht Jaap van Wensen, bestuurslid van de Vereniging van Eigenaars (VvE) van de flat.
‘Het zijn werkzaamheden die moeten gebeuren en het kost even tijd. Oorspronkelijk zou het tien dagen duren, maar dat hebben we terug kunnen brengen naar een kleine week. Dat was al een positieve ontwikkeling voor een hoop mensen’.
Prima traplopers
Van Wensen is dinsdag met de andere bestuursleden langs de deuren gegaan om te vragen wie komende week hulp nodig heeft. Maar wat blijkt: de meeste bewoners zijn prima traplopers. ‘Als jij mijn krantje en post maar meebrengt is het prima’, hoorde bewoonster Nellie van den Akker van een verdiepingsgenoot.
Elders in de flat klinkt ook weinig gemor. ‘Ik vind het jammer, maar die week overbrug ik wel’, zegt de 89-jarige Henk Weeda. ‘Dat traplopen gaat niet meer, dus ik heb nu de halve Jumbo boven staan’.
Voor Herman Schoonaard zou het ‘een hele klim’ worden naar zijn huisje op de zesde verdieping. Hij heeft, net als andere bewoners, van een noot een deugd gemaakt en gaat een weekje op vakantie. ‘Dus ik heb geen noodboodschappen nodig voor komende week’, zegt hij.
Brief naar bewoners
Trivire, die 44 van de 60 woningen in het complex verhuurt, heeft minstens twee weken voor de start van het renovatiewerk een brief naar alle huurders gestuurd over wat er gaat gebeuren. De woningcorporatie biedt via wijkregisseurs hulp aan voor mensen die met bijvoorbeeld boodschappen in de knel komen.
‘We willen voorkomen dat iemand problemen krijgt en dat zoiets vervelende gevolgen heeft’, laat woordvoerder Vanessa Groenenberg namens Trivire weten. Toch redden veel ouderen het zonder hulp van buitenaf. Veel verdiepingsgenoten helpen elkaar, zeggen bewoners.
Hulp van de brandweer
Op de lijst met tips, waar ook een herinnering van het liftwerk staat, is ook te lezen dat de brandweer bij calamiteiten automatisch wordt ingeschakeld. Dat verhaal ligt iets genuanceerder, laat de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid weten. Zoals bij ieder medisch incident bepaalt ambulancepersoneel of er hulp van brandweerpersoneel en bijvoorbeeld een ladderwagen nodig is. Bij branden in wooncomplexen worden zulke voertuigen sowieso al snel gealarmeerd.
Dit artikel is geschreven door Corrado Francke.