back to top
7.1 C
Sliedrecht
dinsdag, december 3, 2024
HomeNieuwsHét schip van 2024 komt uit Hardinxveld-Giessendam

Hét schip van 2024 komt uit Hardinxveld-Giessendam

H’VELD-G’DAM – Het schip van het jaar 2024 is geen gigantisch megajacht en ook geen bizar baggerschip. Het is een hypermoderne veerpont en hij vaart al sinds januari tussen Hardinxveld-Giessendam en Woudrichem.

In de oude haven van de vestingstad Gorinchem komt vanaf de Boven-Merwede een aluminium gevaarte aangevaren. Het doet denken aan een kruising tussen een ruimteschip en een veerpont. De boot, niet geheel toevallig Gorinchem XII genoemd, en zusterschip Altena VI zijn hypermoderne veerboten die zijn gemaakt door het Hardinxveldse Holland Shipyards.

Na vijf eerdere pogingen is het voor de scheepsbouwers van Holland Shipyards met deze moderne en ultralichte ferry eindelijk gelukt: de Gorinchem XII heeft begin deze maand het Maritime Awards Gala de prijs voor schip van het jaar in de wacht gesleept. Deze erkenning wordt uitgereikt door een jury van brancheorganisatie KNVTS: de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied.

De jury prees de schepen vanwege het innovatie karakter en het strakke design. Over dat design gesproken, de schepen zijn vanwege gewichtsbesparing niet eens voorzien van een laag verf. Volgens Stefan Paardekoper, die als projectleider bij de bouw van de boten betrokken was, kwam het verzoek direct van de klant: veerdienst Riveer.

Licht als een veertje
Voor veerpontbegrippen is de Gorinchem XII zo ligt als een veertje. Het schip is rond de vijftig ton, met alle batterijen aan boord. ‘De boot heeft 104 accu’s, in totaal een vermogen van 600 en drie kilowatt. Vergelijkbaar met ongeveer acht Tesla’s’, aldus Paardekoper.

Ter vergelijking: een stalen veerboot verderop in de haven weegt volgens Paardekoper een ton of 400. Door deze gewichtsbesparing is er ook veel minder aandrijvingskracht nodig.

Duurzaam
De elektrische veerboten zijn ook een stuk milieubewuster dan vergelijkbare schepen die op fossiele brandstof varen. Volgens Riveer wordt, als beide schepen varen, naar schatting een uitstoot van 1000 tot 1600 ton CO2 vermeden. Dit vanwege de efficiënte batterijen. Paardekoper: ‘Deze batterijen sturen twee elektromotoren aan de voorkant en de achterkant aan. Daarmee bewegen ze het schip eigenlijk voort zonder brandstofverbruik’.

De boot is vastgezet en staat op te laden. Onderin het mechanisme voor vastzetten, bovenin de oplader. (Foto: RTV Dordrecht).

Daarnaast is het opladen van de boot zo gepiept. Hij laadt op bij een speciaal ontwikkeld oplaadpunt in de haven van Gorinchem. Het opladen heeft wat weg van een pitstop. ‘We varen bij Gorinchem een fuik in en dan sluiten we de boot een soort van op met een met een klemsysteem. Zo wordt hij veilig vastgezet en kan de boot niet zo maar de fuik uit drijven. Vervolgens komt er een oplader de kade uit’, aldus Paardekoper. In totaal zijn de boten met zo’n acht minuten volledig opgeladen. Wanneer de passagiers op- en afstappen.

 

Dit artikel is geschreven door Trevyn van Houwelingen.

Actueel weer

Sliedrecht
bewolkt
7.1 ° C
7.8 °
6.1 °
81 %
2.7kmh
99 %
di
8 °
wo
6 °
do
8 °
vr
11 °
za
11 °
Advertentie
Advertentie